Antidepressivi ssri e fratture ossee

Buongiorno, ho già posto la stessa domanda nella stessa categoria... senza una risposta soddisfacente. Ci riprovo, sperando che stavolta vada meglio!
- Come mai sul foglietto illustrativo dello Zoloft viene riportato questo "avvertimento"?
"E' stato evidenziato un rischio aumentato di fratture ossee nei pazienti trattati con SSRI o antidepressivi Triciclici."
- Cosa significa esattamente? Gli SSRI provocano un indebolimento delle ossa? Possono causare osteoporosi?
Grazie ancora per la pazienza!!!
[#1]
Dr. Matteo Preve Psichiatra, Medico delle dipendenze, Psicoterapeuta, Farmacologo 410 11 13
Gentile Utente,
le consiglio di leggere (se conosce l'inglese) questa review che é stata recentemete scritta 2012.

The adverse skeletal effects of selective serotonin reuptake inhibitors.

" Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) are a widely used group of antidepressants (ADs) with reported potential detrimental effects on bone mineral density (BMD) and increased fracture risk. Here, a comprehensive review of the in vitro, in vivo and clinical studies to date was carried out using the medical search engines MEDLINE (1950 to September 2010) and EMBASE (1980 to September 2010). Serotonin (5-HT) receptors have been identified on osteoclast, osteoblast and osteocyte cell lines. The effect of SSRIs on bone formation and resorption appears to be governed by the activation of a number of 5-HT receptors on osteoblasts and osteoclasts via endocrine, autocrine/paracrine and neuronal pathways. In vitro, in vivo and clinical collective data appears to indicate that SSRIs have a negative effect on bone at the therapeutic dose levels widely used for the treatment of depression in current clinical practice. Caution may therefore have to be employed with the use of SSRIs in patients at an increased risk of falls and osteoporosis. Further studies are needed in order to fully elicit the role of SSRIs in bone formation and their effects in the low oestrogen state.

Quello che viene indicato sono possbili meccanismi, ma tutti da validare con altri studi clinici (non é certo quale sia il meccanismo vero e prorpio e quelle descritte sono teorie).
Cordiali saluti.

Dr. Matteo Preve
Specialista in Psichiatria e Psicoterapia Cognitiva

[#2]
dopo
Attivo dal 2013 al 2016
Ex utente
Grazie con tutto il cuore!!!